Diesel filtr

Niesprawny filtr DPF – jak sobie poradzić?

Zapchany filtr DPF to zmora kierowcy. Zarówno jego wymiana jak i serwis są kosztowne. A trzeba przyznać, ze filtry psują się dosyć często. W dzisiejszym wpisie podpowiadamy, jak sobie poradzić z tym problemem.

DPF filtr diesel Renault

Co to jest filtr DPF?

Filtry DPF (ang. diesel particulate filter) to filtry oczyszczające gazy spalinowe z potencjalnie szkodliwych substancji będących efektem spalania w postaci cząstek stałych, takich jak niespalony węgiel oraz absorbowane przez niego tlenki metali ciężkich. DPFy są  montowane od roku 1996 w układach wydechowych silników Diesla.

Celem wprowadzenia filtrów DPF do produkowanych aut było zmniejszenie emisji szkodliwych substancji wydostających się z silników diesla w postaci dymu i sadzy.

Ulica smog

Filtry DPF budzą wiele kontrowersji wśród kierowców

Chociaż teoretycznie filtry mają być bezobsługowe i mało wymagające, to jednak, jeśli nie działają w optymalnych warunkach, mogą przysporzyć swoim użytkownikom jedynie problemów.

Chodzi głównie o regenerację filtra, czyli o proces przepalenia osadzających się na nim cząstek węgla, który zachodzi w temperaturze ponad 600 st C.

Aby proces taki zaszedł muszą być spełnione pewne okoliczności: auto musi jechać z dużą prędkością przez kilkanaście minut, co nie w każdych warunkach drogowych jest możliwe. Efektem jazdy przy niepełnej regeneracji są usterki filtra.

W związku z powyższym niektórzy kierowcy decydują się na usunięcie filtra, co jednak wiąże się z karami w przypadku wykrycia takiego braku podczas kontroli drogowej.

Co zrobić z filtrem DPF? Usunąć, wypalić czy wyczyścić?

Te pytania bardzo często zadają sobie kierowcy, po pojawieniu się problemów z filtrami DPF / FAP. Istnieje kilka sposobów na rozwiązanie tych problemów.

Wydech Diesel auto

Usunięcie

Jednym z nich, nie do końca legalnym, jest usunięcie filtra. Może ono grozić nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, ponieważ w polskich warunkach prawnych auta wyposażone w silnik Diesla mają obowiązek posiadania takich filtrów. W efekcie auto może nie przejść przeglądu technicznego. Ponadto trzeba pamiętać, że usuwając DPF można uszkodzić turbosprężarkę z powodu braku nadciśnienia od strony wydechu. I, co bardzo ważne, usuwając filtr, zatruwasz środowisko.

Wymiana

Wymiana na nowy jest rozwiązaniem skutecznym, ale bardzo drogim. Może kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Wypalanie w warunkach warsztatowych

Wypalanie filtra to metoda krótkotrwała i nie do końca skuteczna. Usuniesz dzięki temu sadzę, ale nie popiół, który dalej zalega w filtrze. Popiół jest substancją powstałą w wyniku spalania, a jego usunięcie jest bardzo skomplikowane. Zbyt częste dopalanie filtra może spowodować nieodwracalne uszkodzenie wkładu filtra.

Porsche wydech

Zastosowanie płynów czyszczących na pojeździe

Efekt takiego zabiegu jest podobny, jak w przypadku wypalania na aucie: usuwamy tylko sadzę, nie popiół. Czyszczenie tą metodą może spowodować przesunięcie cząstek popiołu, co spowoduje jeszcze większe zapchanie filtra, a nawet uszkodzenie silnika.

Czyszczenie wodne filtra DPF/FAP

Jest to, na chwilę obecną, najlepsza metoda czyszczenia filtrów DPF.

Nasza firma na początku 2018 roku zakupiła najnowsze urządzenie Szwajcarskiej firmy FF Solution, które, dzięki zastosowaniu innowacyjnej metody czyszczenia z zaworem zwrotnym, pozwala na usunięcie w 98,5 % sadzy i popiołu z filtra DPF.

Każdy zdemontowany filtr jest badany pod kątem przepływu przed czyszczeniem i po zakończonym procesie czyszczenia oraz suszenia.

Po procesie czyszczenia należy wykonać czynności kasujące błędy oraz wprowadzić adaptację, jak dla nowego filtra DPF. Koszt takiej usługi to około 500 zł dla auta osobowego. Na urządzeniu istnieje możliwość wyczyszczenia filtrów SCR aut ciężarowych.

Na poniższych filmach można zobaczyć jak wygląda wodne czyszczenie filtra:

 

 

 

Możliwe przyczyny uszkodzenia filtra DPF/FAP, katalizatora:

  • usterka zaworu EGR
  • uszkodzone wtryskiwacze Common Rail lub pompowtryskiwacze
  • uszkodzona turbosprężarka
  • uszkodzony silnik
  • za duży stan oleju
  • stosowanie nieodpowiedniego oleju
  • zbyt niski poziom płynu katalitycznego

Wydech samochód

Objawy zapchanego filtra DPF:

  • spadek mocy auta
  • podwyższony stan oleju
  • komunikat na desce rozdzielczej DPF
  • zapach niespalonego paliwa
  • zwiększone zużycie paliwa
  • dymienie
  • częste próby wypalenia filtra podczas jazdy
  • wysoka temperatura przed filtrem DPF
  • błędy w pamięci sterownika: za wysokie ciśnienie różnicowe przed i za filtrem, nieudane próby wypalenia filtra, informacja o zbyt dużej ilości sadzy w filtrze

Zapraszamy do współpracy warsztaty oraz klientów indywidualnych. Zobacz naszą wizytówkę z mapką dojazdu. Chętnie udzielimy Państwu szczegółów telefonicznie: 818 818 922, 604 409 835, 602 125 513.

Źródła

Podziel się postem

KOMENTARZE

Uwaga! Obraźliwe komentarze będą publikowane z metadanymi!

2 komentarze do wpisu „Niesprawny filtr DPF – jak sobie poradzić?”

Dodaj komentarz