Manualne skrzynie biegów

Manualne skrzynie biegów – regeneracja z gwarancją. Lublin – Żabia Wola zaprasza!

Większość producentów aut twierdzi, że nie wymienia się oleju smarującego w skrzyni biegów. Często jednak powinno się to robić mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów. W których autach i kiedy trzeba zapytać fachowca!

Trochę teorii na początek.Budowa i działanie manualnej skrzyni biegów

W obudowie manualnej skrzyni biegów umieszczone są trzy wałki: sprzęgłowy, pośredni i główny. Koło zębate osadzone na wałku sprzęgłowym przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na nim oraz na wałku głównym umieszczone koła zembate, które odpowiadają konkretnym biegom za pośrednictwem sprzęgieł cierno-zębatych, inaczej nazywanych synchronizatorami. Włączenie danego biegu powoduje rozłączenie pozostałych kół zębatych.

We współczesnych pojazdach zmniejsza się wagę pojazdu. Dlatego lekka konstrukcja skrzyni biegów jest bardzo wymagana. Tutaj wielkość też ma znaczenie! Tylko im mniejsza tym lepsza a miejsce zostaje wykorzystane do usytuowania innych podzespołów.

W starszych konstrukcjach skrzyń biegów tak zwanych kłowych stosowano przesuwne koła zębate o zębach prostych. Ze względu na brak synchronizatorów niewprawiony kierowca miał problemy przy zmianie biegów. Kierowca musiał dwukrotnie wysprzęglać i pilnować jednocześnie prędkości obrotowej silnika.

Priorytety to niezawodność i żywotność skrzyni. Jest to bardzo istotne dla taniej i bezproblemowej eksploatacji.

Kierowcy jak ognia unikali automatycznych skrzyń biegów. Kiedyś trudno było serwisować i naprawiać tego typu mechanizm. Wysokie koszty eksploatacji odstraszały wielu nabywców. Użytkownicy manualnych skrzyń nie wymieniają oleju a przekładnia i tak jeśli była eksploatowana zgodnie z instrukcją odwdzięczała się niezawodnością praktycznie przez cały okres eksploatacji auta. Rzadko zdarzało się aby była potrzebna ingerencja mechanika. Te czasy jednak już minęły bezpowrotnie. Technicy zmniejszyli wagę i odchudzili wszystkie mechanizmy wewnątrz.

Na rynku jest dużo przekładni manualnych, mających wady fabryczne. Nieuchronnie doprowadzają do niesprawności a w efekcie kończy się to kosztami. Wyspecjalizowany warsztat na szczęście szybko poradzi sobie z taką awarią. Coraz więcej elementów, czasem nawet kompletnych skrzyń, używanych jest przez różne koncerny. Takie rozwiązania obniżają koszty produkcji.

Wpadki producentów manualnych skrzyń biegów…

Najsłynniejszymi, nieudanymi konstrukcjami manualnych skrzyń biegów są modele M20 i M32 koncernu General Motors. Skrzynie te stosowano w wielu autach Opla, Saaba, Chevroleta, Alfy Romeo, Lancii. Zazwyczaj problem zaczyna się od uszkodzenia łożyska, a kończy na uszkodzeniu tylnej części obudowy, trybów czy nawet mechanizmu różnicowego. Jeśli kierowca jest czujny i usłyszy charakterystyczne buczenie lub szumienie, to jest szansa, że awaria zakończy się na wymianie kompletu ośmiu łożysk, co i tak w wyspecjalizowanym warsztacie będzie kosztowało ok. 1600-2000 złotych. Mechanicy radzą nie wymieniać pojedynczych łożysk, ponieważ w krótkim czasie skończy się to ponowną wizytą i kosztowną wymianą.

Awaryjność łożysk w Hondzie Civic VII i Toyocie to częsta przyczyna remontu skrzyni….

Objawami uszkodzenia są problemy z włączaniem biegów i głośna praca przekładni. Wymiana kompletu łożysk, to koszt około 1200-1500 złotych. Kłopoty występują też w słynącej z wysokiej niezawodności Toyocie. Modele Corolla i Auris mają podobne problemy jak Civic. Pierwsze uszkodzeniu ulegały łożyska. Jeśli kierowca nie zareagował na brzęczenie lub dziwne hałasy od strony skrzyni biegów to było tylko gorzej! Mechanizm zużywa się do takiego stopnia aż naprawa jest wręcz nieopłacalna.

Regeneneracja skrzyni biegów.

Podczas regeneracji skrzyni demontowane są jej wszystkie elementy. Obudowa jest czyszczona z wszelkich zanieczyszczeń. Następnie do weryfikacji poddaje się wszystkie elementy. Głównie do wymiany kwalifikują się łożyska.

Mechanik lub diagnosta na stacji kontroli pojazdów dokonujący przeglądu naszego samochodu musi też regularnie sprawdzać stan przekładni. Jeśli pojawiły się wycieki trzeba od razu interweniować. Brak czynnika smarnego oznacza destrukcję skrzyni w krótkim czasie. Trzymanie ręki na lewarku zmiany biegów podczas jazdy i dosyć silne pchanie może doprowadzić do kosztownej naprawy widełek.

Na koniec rada najważniejsza – zwracajmy uwagę na jakość wysprzęglania. Pedał sprzęgła przy każdym przełożeniu musi dochodzić do podłogi, a sama zmiana biegu powinna być płynna i niezbyt szybka. Dynamiczne, niewprawne szarpanie się z lewarkiem, zmiana przełożeń na tak zwanym półsprzęgle bez wprawnego dobierania obrotów będzie skutkowała kosztowną wymianą synchronizatorów naszej skrzyni. To samo dotyczy zbyt dynamicznej jazdy, do której auto nie jest przystosowane.

Dla skrzyni biegów szkodliwy jest też zbyt spokojny styl jazdy na bardzo niskich obrotach silnika. Polega to na zbyt wczesnym zmienianiu biegów podczas jazdy. Takie działanie powoduje występowanie naprężeń na łożyskach i trybach przekładni jak i na samym silniku!

 

Zapraszamy do firmy Auto Reges

Podziel się postem

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on print
Share on email

KOMENTARZE

Uwaga! Obraźliwe komentarze będą publikowane z metadanymi!

Dodaj komentarz