Automatyczna skrzynia biegów Jaguar

Kilka słów na temat automatycznych skrzyń biegów

Na naszych drogach coraz częściej spotykamy auta wyposażone w automatyczne skrzynie biegów. Szczególnie docenimy takie auto stojąc w korku. Nie musimy wtedy korzystać ze sprzęgła i dźwigni zmiany biegów, ograniczamy się tylko do pedału hamulca i gazu.

Jednak zawsze jest jakieś „ale”, w tym wypadku polega ono na tym, że koszty ewentualnej naprawy są dość wysokie, a dobrych fachowców w tej dziedzinie jest niewielu. Pamiętajmy również, o tym że – jak mówi stare przysłowie – „Do dobrego człowiek szybko się przyzwyczaja”. Jeżeli przesiądziemy się z auta z manualną skrzynią zmiany biegów do auta z automatyczną skrzynią to raczej nie będziemy chcieli wrócić do manualnej.

Automatyczna skrzynia biegów Audi
Automatyczna skrzynia biegów Audi

Symbole na Automatycznej skrzyni oznaczają:

P (parking) – jest to opcja wybierana na czas parkowania. W tej pozycji uruchamiamy i wyłączamy silnik. Nie można włączać P przy toczących się kołach, gdyż może to doprowadzić do zniszczenia zapadek i obudowy.

N (neutral) Bieg jałowy – „luz”, pozycja ta umożliwi np. holowanie.

R (reverse) Bieg wsteczny – korzystamy tylko na postoju.

D (drive) Jazda w przód – opcja, z której korzystamy najczęściej : )

S (sport) Tryb sportowy – skrzynia biegów działa agresywnie, działa na wyższych obrotach, później zmienia biegi.

W (winter) – ta opcja oznaczona może być również za pomocą symbolu śnieżki lub gwiazdki. Krótko mówiąc to tryb zimowy, używamy go na śliskich nawierzchniach.

Shift Lock – ustawienie drążka zmiany biegów w tej pozycji zalecane jest przy naprawach serwisowych. Z tej opcji najczęściej korzystamy, gdy nie działa stacyjka lub nie możemy skorzystać z głównego hamulca.

Automatyczna skrzynia biegów Jaguar
Automatyczna skrzynia biegów Jaguar

Kwestie związane z olejem

Specjalny olej przeznaczony do skrzyń biegów smaruje wszystkie mechanizmy przekładni. Jeśli serwis twierdzi, że oleju w „automacie” nie trzeba wymienić to oznacza, że liczy na jej uszkodzenie.

W automatycznych skrzyniach biegów czynnością serwisową, która ma wpływ na ich trwałość jest regularna wymiana oleju. Trzeba dbać o samochód i automatyczną skrzynie biegów używając oleju wysokiej jakości. Nie tylko najmniejsze zanieczyszczenia, ale nawet zmiana lepkości zaowocują szarpaniem przekładni lub nawet zmianą przełożenia.

Jednak większość producentów twierdzi, że oleju przekładniowego w „automatach” nie trzeba wymieniać. Tłumaczyć to trzeba, tym że problemy pojawiają się po zakończeniu gwarancji, więc jest to już „tylko” problem klienta.

Koszty takiej naprawy mogą wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Najlepiej zatem słuchać specjalistów i wymieniać olej i filtr co około 60 000 km. Niestety usługa ta nie należy do najtańszych.

Często autoryzowane serwisy nie naprawiają skrzyń biegów, dlatego warto, aby wymianą oleju zajęła się firma zajmująca się tylko automatycznymi skrzyniami biegów.

Podziel się postem

KOMENTARZE

Uwaga! Obraźliwe komentarze będą publikowane z metadanymi!

Dodaj komentarz