Regeneracja DPF. Niesprawny filtr DPF – jak sobie poradzić?

23-09-2019 12:21
Regeneracja DPF. Niesprawny filtr DPF – jak sobie poradzić?

Regeneracja DPF to najlepszy pomysł... Zapchany filtr DPF to zmora kierowcy. Zarówno jego wymiana jak i serwis są kosztowne. A trzeba przyznać, ze filtry psują się dosyć często. W dzisiejszym wpisie podpowiadamy, jak sobie poradzić z tym problemem.

Co to jest filtr DPF?

Filtry DPF (ang. diesel particulate filter) to filtry oczyszczające gazy spalinowe z potencjalnie szkodliwych substancji będących efektem spalania w postaci cząstek stałych, takich jak niespalony węgiel oraz absorbowane przez niego tlenki metali ciężkich. DPFy są montowane od roku 1996 w układach wydechowych silników Diesla.

Celem wprowadzenia filtrów DPF do produkowanych aut było zmniejszenie emisji szkodliwych substancji wydostających się z silników diesla w postaci dymu i sadzy.

Filtry DPF budzą wiele kontrowersji wśród kierowców

Chociaż teoretycznie filtry mają być bezobsługowe i mało wymagające, to jednak, jeśli nie działają w optymalnych warunkach, mogą przysporzyć swoim użytkownikom jedynie problemów.

Chodzi głównie o regenerację filtra, czyli o proces przepalenia osadzających się na nim cząstek węgla, który zachodzi w temperaturze ponad 600 st C.

Aby proces taki zaszedł muszą być spełnione pewne okoliczności: auto musi jechać z dużą prędkością przez kilkanaście minut, co nie w każdych warunkach drogowych jest możliwe. Efektem jazdy przy niepełnej regeneracji są usterki filtra.

W związku z powyższym niektórzy kierowcy decydują się na usunięcie filtra, co jednak wiąże się z karami w przypadku wykrycia takiego braku podczas kontroli drogowej.

Co zrobić z filtrem DPF? Usunąć, wypalić czy wyczyścić? A może regeneracja DPF!

Te pytania bardzo często zadają sobie kierowcy, po pojawieniu się problemów z filtrami DPF / FAP. Istnieje kilka sposobów na rozwiązanie tych problemów.

Usunięcie

Jednym z nich, nie do końca legalnym, jest usunięcie filtra. Może ono grozić nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, ponieważ w polskich warunkach prawnych auta wyposażone w silnik Diesla mają obowiązek posiadania takich filtrów. W efekcie auto może nie przejść przeglądu technicznego. Ponadto trzeba pamiętać, że usuwając DPF można uszkodzić turbosprężarkę z powodu braku nadciśnienia od strony wydechu. I, co bardzo ważne, usuwając filtr, zatruwasz środowisko.

Wymiana

Wymiana na nowy jest rozwiązaniem skutecznym, ale bardzo drogim. Może kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Wypalanie w warunkach warsztatowych

Wypalanie filtra to metoda krótkotrwała i nie do końca skuteczna. Usuniesz dzięki temu sadzę, ale nie popiół, który dalej zalega w filtrze. Popiół jest substancją powstałą w wyniku spalania, a jego usunięcie jest bardzo skomplikowane. Zbyt częste dopalanie filtra może spowodować nieodwracalne uszkodzenie wkładu filtra.

Zastosowanie płynów czyszczących na pojeździe

Efekt takiego zabiegu jest podobny, jak w przypadku wypalania na aucie: usuwamy tylko sadzę, nie popiół. Czyszczenie tą metodą może spowodować przesunięcie cząstek popiołu, co spowoduje jeszcze większe zapchanie filtra, a nawet uszkodzenie silnika.

Czyszczenie wodne filtra DPF/FAP

Jest to, na chwilę obecną, najlepsza metoda czyszczenia filtrów DPF.

Każdy zdemontowany filtr jest badany pod kątem przepływu przed czyszczeniem i po zakończonym procesie czyszczenia oraz suszenia.

Po procesie czyszczenia należy wykonać czynności kasujące błędy oraz wprowadzić adaptację, jak dla nowego filtra DPF. Koszt takiej usługi to około 500 zł dla auta osobowego. Na urządzeniu istnieje możliwość wyczyszczenia filtrów SCR aut ciężarowych.

Możliwe przyczyny uszkodzenia filtra DPF/FAP, katalizatora:

  • usterka zaworu EGR
  • uszkodzone wtryskiwacze Common Rail lub pompowtryskiwacze
  • uszkodzona turbosprężarka
  • uszkodzony silnik
  • za duży stan oleju
  • stosowanie nieodpowiedniego oleju
  • zbyt niski poziom płynu katalitycznego

Objawy zapchanego filtra DPF:

  • spadek mocy auta
  • podwyższony stan oleju
  • komunikat na desce rozdzielczej DPF
  • zapach niespalonego paliwa
  • zwiększone zużycie paliwa
  • dymienie
  • częste próby wypalenia filtra podczas jazdy
  • wysoka temperatura przed filtrem DPF
  • błędy w pamięci sterownika: za wysokie ciśnienie różnicowe przed i za filtrem, nieudane próby wypalenia filtra, informacja o zbyt dużej ilości sadzy w filtrze


Zobacz ofertę firmy Czyścimy DPF, która oferuje usługi regeneracji DPF od 399 zł!

Telefon: 505 366 146