Geometria kół i ustawianie zbieżności. Technologia 3D a ceny?

12-04-2020 11:11
Geometria kół i ustawianie zbieżności. Technologia 3D a ceny?

Geometria kół i ustawianie zbieżności. Technologia 3D a ceny?

Gdzie sprawdzić geometrię kół, gdzie sprawdzić zbieżność to częste pytania od posiadaczy aut. Ile to kosztuje? Na czym to polega? U nas znajdziecie odpowiedzi na te pytania. Zapraszamy kierowców z Lublina i nie tylko!

geometria kół

Geometria komputerowa kół  wykonywana jest za pośrednictwem specjalistycznego systemu urządzeń takich firm jak firmy

HUNTER, BOSCH i BEISSBARTH. Cały proces odbywa się zgodnie z danymi technicznymi

dostarczanymi przez koncerny produkujące samochody.

Co musi zrobić mechanik przed sprawdzeniem geometrii kół?

Przed sprawdzeniem geometrii kół warto na początku zbadać trzy elementy pojazdu, które wpływają na ustawienie jej poprawnie. Zalecane jest sprawdzić stan  silentbloków wahacza. Są to tuleje metalowo - gumowe wahaczy, które zużywają się w większości aut z zależności od przebiegu.  Elementami wymagającymi sprawdzenia są też sworznie wahaczy. Wymiana jednego z nich kosztuje około 70 do 100 zł. Bywają niewymienne a wtedy do kosztów należy demontaż i wymiana całego wahacza. Ceny zaczynają się od 100 zł do nawet 1000 zł. Najważniejszymi elementami zawieszenia, które musza być sprawdzone, są drążki kierownicze. Oznaką zużycia tych elementów jest pojawiający się w nich luz, który przy skręcie kół może doprowadzić do zerwania się koła! Wymiana to przy tym niewielki koszt od około 80 do 400 zł.

Ceny usługi geometrii kół znajdują się w dalszej części artykułu.

Jeżeli wszystko jest w dobrym stanie można przejść do ustawiania zbieżności kół. Jeżeli coś w układzie zawieszenia ma luzy, nie da się ustawić poprawie geometrii auta. Podczas jazdy koła nie będą zachowywać się tak jak w momencie procesu ustawienia geometrii.

Geometria kół na czym polega?

Na czym polega pojęcie zbieżności geometria kół?  Jest to wartość określająca położenie kół przednich i tylnych względem siebie. W semie szuka się takiego ustawienia kół względem siebie i osi pojazdu, które zagwarantuje jak najlepsze przyleganie opon do nawierzchni w każdej sytuacji. To pozwoli uzyskać neutralne i stabilne zachowanie podczas jazdy.

Przednie koła zawsze są domyślnie zwrócone bardzo delikatnie ku sobie.  Geometria z czasem może się rozkalibrować pod wpływem zużycia zawieszenia i elementów układu kierowniczego. To samo dzieje się gdy jeździmy po wertepach lub wpadniemy w wyrwę w jezdni. Problem wywołuje najechania ze zbyt dużą prędkością na krawężniki. Częsty błąd początkujących kierowców.

Kolejnym parametrem  geometrii  jest kąt pochylenia kół.  Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie. Natomiast kiedy koło pochylone jest do wewnątrz, to wówczas mamy do czynienia z kątem ujemnym. Tylne koła napędzające oś sztywną mają najczęściej kąt pochylenia równy zero stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach maja niewielkie położenie ujemne.

Kiedy bezwzględnie trzeba udać się na kontrolę geometrii kół?

Nierównomierne starcie opon na zewnętrznej lub wewnętrznej krawędzi to może być efekt długotrwałej eksploatacji auta z nieprawidłowo ustawioną zbieżnością kół. Tak samo po wymianie elementów zawieszenia takich jak  końcówki drążków, sworznie, tuleje, wahacze warto sprawdzić ustawienia podwozia. Innym przykładem jest jeśli auto podczas jazdy samo zjeżdża na prawą lub lewą stronę. Podobnie gdy odczuwalny jest brak stabilności pojazdu podczas prowadzenia. Przy autach bardziej wyeksploatowanych profilaktycznie raz w roku warto sprawdzić ustawienia. W przypadku gdy doszło do kolizji drogowej i zostały uszkodzone elementy zawieszania auta lub były demontowane. W takim razie trzeba bezwzględnie sprawdzić geometrię!

 Ile trwa ustawianie geometrii kół?

geometria kół lublin

Ustawianie zbieżności trwa z reguły około 15 minut. Jeśli coś jest problemem w zawieszeniu a dzieje się tak w skomplikowanych,

nowoczesnych  konstrukcjach pojazdów trwa o wiele dłużej. Przy zawieszeniu wielowahaczowym z przodu i z tyłu zajmuje nawet

do całej godziny. Opłata rośnie do nawet 200 zł! Lepiej ponieść koszty takiej usługi niż płacić za zniszczone opony.

Geometria kół w technologii 3D. Na czym polega?

Najnowocześniejszego na świecie sprzętu wykorzystuje zaawansowaną technologię trójwymiarowego obrazowania. Sprzęt do geometrii 3D gwarantuje ciągły pomiar widoczny na ekranie. Wszystkie kąty poziome i pionowe oraz rozstaw osi. Symetria kątów jest ustalana przy użyciu nowoczesnych kamer, które mierzą pozycję kół w przestrzeni. Ustawienie zbieżności i osi auta względem siebie stało się znacznie szybsze. Sam pomiar stał się bardziej stabilny i precyzyjny.

Cena geometrii kół.

Ustawienia geometrii kół to proces, który odbywa się za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych. W zależności od auta także dokręcając lub odkręcając śruby mocujące wahacz. Koszt takiej usługi to w zależności od klasy auta oraz trudności  wynosi od 50 do 200 złotych. Jeśli dysponujemy nowszym samochodem o dość skomplikowanym i wyrafinowanym podwoziu trzeba się liczyć z wyższymi kosztami. Wówczas cena takiej usługi może wynieść nawet  tysiąc złotych, ale to już wyjątki... Ceny usług zależą też od regionu. W Warszawie taka usługa będzie droższa niż w Lublinie.

Geometria kół lublin. Dlaczego zbieżność jest taka ważna?

Jeśli dostrzegamy nieprawidłowości w geometrii kół w naszym samochodzie to jest podejrzenie, że może ona różnić się od wartości książkowych. Nieustawiona zbieżność przednich kół doprowadza do zwiększenia oporów toczenia. To jest powodem większego zużycia paliwa i zużycia się bieżnika. Po poważnej stłuczce często zatajonej przez poprzedniego właściciela. W ekstremalnych przypadkach może zaistnieć problem z niepoprawną pracą systemu ESP. Spowodowane jest to przez np. zgiętym drążkiem kierowniczym lub wahaczem. Objawia się to gdy jedziemy na przykład prosto po drodze, a jedno z przednich kół jest lekko skręcone. ESP cały czas pracuje. Komputera poprzez układ hamulcowy korektuje tor jazdy uznając, że auto ucieka z trasy.

geometria kół

Server Error
500
Server Error