Co w BMW psuje się najczęściej? Części, naprawy i serwis podzespołów.

27-03-2020 20:09
Co w BMW psuje się najczęściej? Części, naprawy i serwis podzespołów.

Co w BMW psuje się najczęściej? Części, naprawy i serwis podzespołów.


Oto kilka rzeczy na, które trzeba zwrócić kupując używane auto BMW.

BMW serii 1 E81/88 Lata: 2004-2011 i  najczęstsze problemy:

W silnikach 1.6 oznaczanych 116i, 120i jest awaryjny rozrząd.

Łańcuch rozciąga się.  Problematyczne są wtryskiwacze, potrafią po prostu nie działać. Kupujesz jedynkę z początku produkcji sprawdź wydech bo ten lubi korodować. W silnikach benzynowych czasem psują się pompy podciśnienia do układu wspomagania hamulców.

Z elektroniki źle działa system START/STOP i centralny zamek.

W dieslach trzeba zerknąć na stan koła pasowego - w niektórych egzemplarzach bardzo szybko dochodzi do rozwulkanizowania. Jeśli samochód przy ruszaniu szarpie to trzeba sprawdzić stan sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego.

 Obrywające się klapki w kolektorze ssącym mogą zniszczyć silnik. Dziwne odgłosy z rozrządu to oznaka jego kresu. Czekają nas wtedy duże wydatki. Demontaż tego elementu silnika od trony ściany grodziowej oznacza demontaż motoru. Do wymiany jest łańcuch i napinacze. Ceny spadają ale koszty zaczynają się od 5000 zł. Na dodatek jego następca (N47) w okresie lat 2007 -  2009 miał koło zębate zintegrowane z wałem korbowym. Wymiana  rozrządu może oznaczać wtedy spore wydatki.

Czy warto w takim razie kupić BMW serii 1?

Tak, ze względu na właściwości jezdne. Świetnie zestrojone zawieszenie daje dużo frajdy. W tej klasie to jedyny kompakt z napędem na tylne koła. Druga sprawa to jak na ten segment spora gama silników od 1.6 do 3.0 z sześcioma cylindrami. Diesle też można polecić pod warunkiem ,że ktoś o niego dbał oraz wymienił rozrząd.

BMW seria 1 od 2011 roku nosi skrót F20 i F21.

F21 oznacza wersję 3 drzwiową a F20 to model 5 drzwiowy. Gamę silników zaczyna 1,5 litrowy, 3 cylindrowy, benzynowy silnik z turbo. Osiąga moc od 106 do 136 KM. Pojawiają się w nim luzy osiowe poza średnią kulturą jego pracy. Inny motor 1,6 turbo to konstrukcja wspólna z koncernem PSA. Ma problemy z łańcuchem rozrządu i pękającymi tłokami. 2,0 diesel to jak w poprzednim modelu ryzyko związane z rozrządem. Skrzynia automatyczna firmy ZF może szarpać, pomaga zmiana oprogramowania software.

Gamę zamyka 3,0 R6 benzyna o mocy 340 KM w tak małym aucie daje dużo możliwości (5 s. do 100km/h!).

BMW seria 3 E46


W E46 może zawieźć moduł komfortu i przestaną działać elektrycznie sterowane szyby. Zdarza się także, że ekran klimatyzacji gubi piksele. Wymiana kosztuje 650 zł. Wyświetlacz umieszczony między zegarami ma ten sam defekt. W tym przypadku koszty są niższe i powinny się zamknąć w kwocie 250 zł.

Trzeba pamiętać o układ chłodzenia i uzupełniać płyn tak aby nie doprowadzić do przegrzania silnika. Szybko w BMW dochodzi do awarii chłodnicy. Nadmierne ubytki cieczy to objawy jej awarii. Uwaga na zużyte sprzęgło wiskotyczne wentylatora, gdy się urwie może nawet uszkodzić maskę. Koszt elementu to 300 zł.


Silnik diesla BMW o pojemności 2,0 litra M47 ma kilka bolączek. Ta jednostka z 1998 roku cierpi na problemy z  turbiną, kołem dwumasowym i wtryskiwaczami.

Najlepszymi silnikami w tym modelu są sześciocylindrowe benzynowe i dieslowskie jednostki. Po przegrzaniu zdarza się, że pęka głowica, a remont nawet z wykorzystaniem używanych części nie jest tani. Silnik benzynowy M54 ma zbyt duże zużycie oleju silnikowego. Powodem tego stanu są uszczelniacze zaworowe - koszt naprawy od około 1500 do 3000 tys. zł w zależności od zakresu prac. Awaryjny bywa system zmiennych faz rozrządu Vanos to około 500 zł.

W przednim zawieszeniu odgłosy stuków mogą świadczyć o zużyciu sworzni przednich aluminiowych wahaczy one niewymienne i trzeba kupić całe wahacze. Koszt to około 550 zł za komplet. Przy większych przebiegach maglownica wymaga regeneracji to pochłonąć może 1200 zł z budżetu.

BMW serii 3 E90 do E-93 Lata: 2005-2013

Trzy wersje nadwozia: sedan, kombi, coupe, kabriolet. Każdy coś sobie wybierze, na swoje potrzeby. Dużo aut z importu. Trzeba uważać na cofnięte liczniki. Napęd tylny lub 4x4 do wyboru.


BMW serii 3 nie mają problemu z korozją. Matowieją reflektory ksenonowe.W wielu egzemplarzach świeci się kontrolka niedziałającej poduszki powietrznej. Problemem nie jest jednak airbag tylko uszkodzona mata obecności pasażera. To poważna sprawa! Poza informacją na desce rozdzielczej oznacza to, że w razie wypadku poduszka nie zadziała.

Zdarza się, że nie domaga elektronika: najczęstsze usterki to: oprogramowanie radia, centralnego zamka, czujniki ciśnienia.

Niektóre silniki benzynowe cierpią na awarie bezpośredniego wtrysku paliwa, cewek zapłonowych i pompy paliwowej wysokiego ciśnienia. Trzeba sprawdzać stan pompy wody bo ta potrafi cieknąć.

W silniku diesla o oznaczeniu N47 następuje zużycie napinaczy i ślizgów rozrządu. Klapy w kolektorach silników wysokoprężnych potrafią się urwać.W dieslach trzeba mieć na uwadze problemy z wtryskiwaczami systemu commonrail i dwumasowym kołem zamachowym czyli standard. W mocniejszych dieslach czasem zapycha się filtr cząsteczek stałych ale nie wszystkie go mają.

W egzemplarzach z dużym przebiegiem pojawiają się problemy z tulejami tylnych wahaczy, stukającymi maglownicami i amortyzatorami. Jednak w większości BMW E90, o które ktoś dbał nie powinno być z tymi elementami problemów.

bmw silnik

BMW serii 5 E60/61  Lata produkcji: 2003-2010. Co za ile?

Dość trwałe zawieszenie z przodu na każde koło zastosowano jeden klasyczny wahacz trójkątny i dwa z aluminium. Pierwszy kosztuje zwykle ok 350 zł, natomiast komplet pozostałych aluminiowych dobrej klasy to wydatek rzędu 1600 zł. Można kupić używane elementy w cenie 700 zł. Mogą trafić się jeszcze do długiej eksploatacji jeżeli pochodzą z auta z małym przebiegiem.


Luzy w tylnym zawieszeniu mocno negatywnie wpływają na jakość prowadzenia BMW 5 E60. Jeżeli coś z tyłu skrzypi to często jest tylna tuleja pływająca. Na szczęście kosztuje około 80 zł. Tylne, aluminiowe wahacze też mogą wymagać napraw. Ich ceny oscylują w granicach od 120 zł w górę za sztukę.  Zużywają się przekładnie kierownicze. Dochodzi do uszkodzeń obudowy a wtedy regeneracja może pochłonąć nawet 1500 zł.

Innym dość problematycznym tematem jest elektryka i osprzęt. To także efekt przekręconych mocno liczników. Po przebiegach rzędu 500 tys. km i więcej ma prawo psuć się w praktyce wszystko w sposób losowy.

W wersji E61 czyli kombi występuje NIVO czyli  zawieszenie pneumatyczne.

Każde BMW E61 wyposażone jest w tylne pneumatyczne zawieszenie. Jest to zawieszenie, które samopoziomuje tylną część nadwozia. Jego zadanie to automatyczne utrzymywanie równego poziomu pojazdu względem jezdni. Dzięki zastosowaniu Nivo w E61 nawet gdy samochód jest załadowany ciężkimi przedmiotami, nigdy nie ulega efektowi dobijania kołami o nadkola. Czasem pojawia się komunikat „level control system failure”. To oznacza uszkodzenie wiązki lub czujnika poziomu. 

Poduszki pneumatyczne

 Po około 200 do 300 tysięcy przebiegu dochodzi do rozszczelnienia poduszek pneumatycznych. Wymiana poduszek zamknie się kwotą rzędu 500 zł za sztukę. Można kupić używane elementy za 200 zł.    Rzadziej ale awarii ulega kompresor powietrza a to dodatkowy wydatek 1200 zł.

BMW z modnym teraz silnikiem benzynowym. Na co zwrócić uwagę?

Tutaj kłopoty trapią takie elementy jak: pompy wysokiego ciśnienia w jednostkach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem, wtryskiwacze, cewki zapłonowymi, czujnik niskiego ciśnienia paliwa. 

W 6-cylindrowych, rzędowych benzyniakach o oznaczeniu M54 w układzie rozrządu pojawił się system zmiennych faz typu Vanos. Jednostki serii N dostały zmodyfikowane. Wprowadzono system Valvetronic (zmiana skoku zaworów), którego awaria może kosztować sporo.W szczególnych przypadkach kilka tysięcy złotych. Do tego trzeba wymienić głowicę jeżeli dojdzie do poważniejszej awarii.

Osiągi nie są jego mocną stroną ale za to jest trwały. To bardzo dobry silnik do montażu instalacji gazowej. A mowa o to BMW z najlepszym   motorem M54 o pojemności 2,2 litra. Jest naprawdę trwały. Ma sześć cylindrów, przyjemnie brzmi. Niestety osiągi nie są jego mocną stroną. 

Z oznaczeniem 520i występuje bezpośredni wtrysk benzyny. Jednostka ta przez to nie nadaje się do montażu instalacji gazowej

 Mocniejsza wersja sześciocylindrowca 535i jest wyposażona w system Twin-Turbo. Koszty jego naprawy są znacznie wyższe niż słabszych wersji. Osiągi kosztują. Motory V8 to świetne osiągi oraz duże spalanie paliwa. Auta mają za sobą różne ciekawe historie a zaniedbanie serwisowe może doprowadzić właściciela do nagłego bznkructwa!

Diesle są skomplikowane ale bywają mocne!

 Silnik 3.0 to w skrócie najlepszy wybór.  Trwały i niezawodny generuje problemy dopiero po dużym przebiegu. Ale uwaga bo w silnikach diesla klapy w kolektorze ssącym potrafią się urwać i doprowadzić do jego drogiej awarii. Jeśli zapycha się DPF to przyczyną są zazwyczaj lejące wtryskiwacze. Można je poddać regeneracji albo wymienić na nowe.  

Turbodiesle z początku produkcji mają problemy z turbosprężarkami i wtryskiwaczami. W nowszych silnikach te elementy są trwalsze.W N47 pojawiły się za to problemy z trwałością łańcucha rozrządu. 

Automatyczne skrzynie biegów, które w tym modelu BMW E60 są niezbyt trwałe. Trzeba pamiętać o wymianie oleju co 60 tysięcy kilometrów. Trwałość przekładni jest ogólnie wysoka i wynosi od 300 do 500 tysięcy km przebiegu. Koszt naprawy zaczyna się od ok. 3500 zł.

Napęd na niepogodę i zimę? Czemu nie!

Napęd na cztery koła działa poprzez sprzęgło. Jego zadaniem jest dołączanie przedniej osi. Cały system działa bez opóźnień. Problemem jest awaria skrzynki rozdzielczej napędu xDrive. Czasem kontrolka informująca o awarii napędu to tylko szwankujący czujnik położenia kierownicy.

BMW serii 5 F10

BMW serii 5 F10 i F11 zagościła w 2010 roku. F10 to nowoczesna konstrukcja, która była produkowana do 2017 roku. Budowa tego auta jest nowoczesna i skomplikowana. Z tego powodu nie warto kupować egzemplarzy po większych kolizjach.


Najczęstsze problemy:

Standardowo w silnikach diesla zużywa się łańcuch rozrządu, a jego wymiana jest droga ( chodzi o model N47 ) . Kolejny, poprawiony B47 uchodzi od 2014 roku na rynku jako zmodernizowany. Benzyniak z turbo o dwóch litrach pojemności ma kłopoty z napędem pompy oleju. Jego rozrząd też generuje niespodziewane koszty gdy się rozciągnie.

Plastikowy wirnik pompy cieczy rozsypuje się. To doprowadza do niewydolności układu chłodzenia. Uwaga bo jazda może skończyć się przegrzaniem silnika!

W wielu egzemplarzach szybko przeciera się skórzana tapicerka. Wymaga wtedy naprawy lub wymiany.

Problemy z systemem Active Steering objawiają się ściąganiem w prawo. Co ciekawe pomaga zmiana oprogramowania. Napęd xDrive doprowadza tutaj do zużycia przednich półosi. Elektronika potrafi szaleć z powodu szwankującej centralki elektroniki.


Wszystko można naprawić a wszystkie części można kupić na autoinformator.pl. Serwis waszego BMW nie będzie wcale taki trudny!

Zobacz tez artykuł z naszego bloga o BMW Z4.