Automatyczne skrzynie biegów – Lublin
Eksploatacja i naprawy automatycznych skrzyń biegów – Lublin i okolice
Automatyczne skrzynie biegów potrafią się psuć a koszty napraw w dzisiejszych czasach już nie są tak wysokie w porównaniu z wymianą sprzęgła i drogiego koła dwumasowego. W automatycznej skrzyni nie musimy używać tak często lewarka do zmiany biegów. Nie musimy korzystać też ze sprzęgła, ograniczamy się tylko do pedału hamulca i gazu.
Automatyczne skrzynie biegów, w tym przypadku serwis to klucz do bezawaryjnej jazdy.
Jeśli serwis twierdzi, że oleju w „automacie” nie trzeba wymienić to oznacza, że liczy na jej uszkodzenie. Specjalny olej przeznaczony do skrzyń biegów musi też smarować wszystkie mechanizmy przekładni. W automatycznych skrzyniach biegów czynnością serwisową, która ma wpływ na trwałość jest regularna wymiana oleju. W skrzyni manualnej środek smarny stosowany fabrycznie, może wystarczyć na przejechanie nawet kilkuset tysięcy kilometrów.
Jeśli chodzi o skrzynie automatyczne to w tym przypadku olej pełni podwójną funkcję. Po pierwsze smaruje mechanizmy, ale również przekazuje moment obrotowy sinika w sprzęgle hydrokinetycznym. O przekładnie hydrauliczne trzeba dbać ze względu na jej budowę z setek cienkich kanalików olejowych z dużą ilością zaworów. Wlewajmy wysokiej jakości olej. Najmniejsze zanieczyszczenia a nawet zmiana lepkości zaowocują szarpaniem przekładni lub nawet nagłą zmianą przełożenia o bieg niewłaściwy do obrotów silnika.
Większość serwisantów twierdzi że oleju przekładniowego w „automatach” nie trzeba wymieniać. Problemy pojawiają się po zakończeniu gwarancji, więc jest to już „tylko” zmartwienie klienta. Koszty takiej naprawy mogą wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Naprawa automatycznych skrzyń biegów czy okresowy serwis?
Najlepiej zatem słuchać specjalistów i wymieniać olej i filtr co około 40 000 – 60 000 km w zależności od producenta skrzyni biegów. Niestety usługa taka nie należy do najtańszych a ceny zaczynają się od 350 zł i sięgają nawet 1500 zł. W instrukcjach producenci nie piszą że automatyczne skrzynie biegów są bezobsługowe. Można znaleźć w instrukcji informację o zalecanej wymianie oleju co 80 000 – 120 000 km lub co 6-8 lat. Czasem nawet autoryzowane serwisy nie naprawiają skrzyń biegów. Dlatego warto aby wyminą oleju zajęła się firma zajmująca się tylko automatycznymi skrzyniami biegów. Pospolity olej użyty w przekładniach automatycznych (ATF) może przyczynić się do powstania awarii. Warto dobrze dobrać olej o odpowiednich parametrach. Zwykły mechanik nie poradzi sobie z wymianą oleju w „automacie” gdyż coraz częściej producenci aut zalecają wyminę metodą tzw. dynamiczną.
Automatyczne skrzynie biegów lublin – dynamiczna wymiana oleju pomaga w przedłużenia żywotności podzespołów
Wypycha się stary olej specjalną metodą. Wymaga to użycia odpowiedniego sprzętu. Dynamiczna wymiana oleju polega na włączeniu się w obieg oleju skrzyni biegów specjalnym urządzeniem i przeprowadzenie wymiany oleju w trakcie, gdy silnik i skrzynia biegów pracuje. Pozwalamy, aby pompa oleju skrzyni biegów „wypchała” cały olej ze skrzyni biegów i w jego miejsce sukcesywnie wtłaczamy nowy, świeży olej. Przy okazji wymiany dynamicznej warto zastosować płukankę do skrzyni biegów.
Stary olej nie ma już właściwości myjących i nie przyjmuje zanieczyszczeń. Nowy olej wymywa zanieczyszczenia, dlatego należy doprowadzić do sytuacji, kiedy świeży olej nie będzie miał już czego płukać. Dodatek płuczący należy dolać do starego oleju przy użyciu Geartronic 2 i wypłukać wszystkie zakamarki skrzyni mieszaniną starego oleju z dodatkiem. W tym celu po aplikacji preparatu i przestawieniu urządzenia na funkcję „by pass” należy uruchomić silnik i przez około 10 minut przełączać biegi. Dzięki temu zabiegowi oczyścimy wszystkie kanaliki i zawory sterujące skrzyni. Płukanie jest opłacalne również w wymiarze finansowym, ponieważ podczas wymiany dynamicznej okienko kontrolne na powrocie szybciej zrobi się jasne i klarowne dzięki czemu zużyjemy mniej świeżego oleju.
Rodzaje skrzyń automatycznych
Dwusprzęgłowa
DSG można nazwać skrzynią mechaniczną z elektronicznie sterowaną zmianą biegów, tyle że zamiast jednego sprzęgła jak w typowych skrzyniach zautomatyzowanych mamy tu do czynienia z dwoma zestawami sprzęgieł: jednym większym, dla biegów nieparzystych (bo na „jedynce” musi przenieść największy moment obrotowy) i drugim dla biegów parzystych. Zmiana biegów odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie, co trwa bardzo krótko i nie wiąże się z wibracjami.
Gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, „dwójka” jest już załączona w drugim koszu sprzęgłowym (preselekcja biegu). Oczywiście momentem zmiany przełożenia steruje tzw. mechatronika – czyli elektronicznie sterowany mechanizm zmieniający biegi przez przełączanie między sprzęgłami. Zdecydowanie najgorszą i najmniej trwałą skrzynią z powyższej listy jest „suche” DQ200. Brak chłodzenia olejem sprzęgieł powoduje ich przyspieszone zużycie, szczególnie jeśli ktoś nie oszczędza wozu, tylko daje mu na zimnym. Niestety w czasach, kiedy na co dzień zajmowałem się problemami aut używanych, miałem sporo maili na temat awarii suchego DSG, które zaczynało szarpać jak oszalałe albo nie zmieniać biegu tylko bezsensownie wyć.
Koszt wymiany sprzęgieł w suchym DSG ociera się o 2500 zł. Kupując auto z suchym DSG i przebiegiem zbliżającym się do 100 tys. km lepiej być już świadomym nadchodzących wydatków. Sprzęgła mokre w DQ250 wytrzymują 2-2,5 raza dłużej. Co też oczywiście zależy od eksploatacji i tego, czy wymienia się olej co 60-80 tys. km (zależnie od warunków użytkowania, jeśli jeździsz tylko po mieście to częściej). Wymiana oleju w DSG wyniesie średnio 800 zł. Powershift Niestety żywotność tych rozwiązań nie należy do najdłuższych. Częste ewentualne usterki doprowadzające do konieczność naprawy i regeneracji sprzęgła lub skrzyni Powershift wynikają z zaniedbań kierowcy. Będące przedmiotem napraw i regeneracji, skrzynie Powershift montowane są najczęściej w modelach Volvo, Fordów i Dodge. Ten typ przeniesienia napędu to rodzaj skrzyni automatycznej, która umożliwia bardzo szybką i płynną zmianę przełożeń.
Klasyczna
Skrzynie tego typu zwykle miękko pracują, a jeśli są właściwie obsługiwane – psują się rzadko. Wady: auta z klasycznym „automatem” mają nieco gorsze osiągi i wyższe zużycie paliwa w stosunku do wersji z przekładniami manualnymi.
Bezstopniowa
CVT (ang. Continously Variable Transmission) to skrzynia pod wieloma względami nietypowa. Zamiast klasycznych kół zębatych mamy tu – w zależności od wersji – stalowy pas lub łańcuch poruszający się między dwiema parami kół stożkowych. CVT zna każdy, kto kiedykolwiek jechał skuterem: dodajesz gazu, silnik wkręca się na wysokie obroty, dość głośno przy tym wyjąc. Ciszej robi się dopiero wtedy, gdy poruszasz się ze stałą, umiarkowaną prędkością. Niemcy nazywają to „efektem gumowej tasiemki”, a dla wielu kierowców, zwłaszcza tych lubiących głębiej wcisnąć pedał gazu, takie zachowanie w samochodzie osobowym jest po prostu dyskwalifikujące.