ALTERNATORY I ROZRUSZNIKI

27-04-2020 21:14
ALTERNATORY I ROZRUSZNIKI

Czemu rozruszniki i alternatory odmawiają współpracy z kierowcą? Co jest symptomem jego awarii? Jak sobie poradzić? Fachowcy z miasta Lublin!

rozruszniki

Rozrusznik czy alternator to maszyna potrzebująca prąd dużej mocy. Głównym zadaniem rozrusznika jest wprawienie w ruch obrotowy wał korbowy silnika, co ma skutkować odpaleniem silnika. Oczywiście pod warunkiem, że reszta podzespołów jest sprawna. Rozrusznik jak każda część w samochodzie potrafi się zużyć. Wiadomo, że żywotność jest mniejsza, w zależności od ilości odpaleń silnika. Rozrusznik jest używany nawet kilka razy dziennie a w okresie niskich temperatur dodatkowo jest obciążony. Jeśli nasz starter zdecydowanie wolniej działa lub słyszymy nadmierny hałas to oznacza, że czas odwiedzić wyspecjalizowany warsztat.

Kłopot z rozruchem czyli uszkodzony rozrusznik silnika

Czasami włączenie rozrusznika kluczykiem lub przyciskiem startera nie powoduje żadnych jego reakcji. Najbardziej prawdopodobną tego przyczyną jest przerwa w obwodzie elektrycznym. W takiej sytuacji najpierw warto sprawdzić połączenia przewodów. Jeżeli tu nie ma przerw to uszkodzenie ma miejsce w jego uzwojeniach wewnętrznych.

Ze szczególnym rodzajem usterki mamy do czynienia wówczas, gdy silnik nie reaguje na naszą próbę rozruchu. Równocześnie po przekręceniu kluczyka do skrajnej, rozruchowej pozycji przygasają wszystkie kontrolki na tablicy przyrządów. Powodem tego zjawiska jest zanieczyszczenie biegunów akumulatora lub jego wyczerpanie. W takiej sytuacji można samemu wyczyścić klemy.


Czasem reakcją na próbę włączenia rozrusznika jest tylko lekki metaliczny stuk, powtarzający się przy każdym ponowieniu odpalania silnika. Świadczy to o uszkodzeniu elektrycznych styków włącznika elektromagnetycznego. Jego rdzeń porusza mechanizm sprzęgający a obwód elektryczny stojana i wirnika nie zostaje zamknięty.

Z niesprawnym rozrusznikiem mamy do czynienia gdy przy naładowanym akumulatorze wał korbowy silnika zbyt wolno obraca się podczas rozruchu. Po kilku próbach przeprowadzonych w krótkich odstępach można sprawdzić w komorze silnika temperaturę rozrusznika poprzez ostrożne dotknięcie zewnętrznej powierzchni stojana. Gorący mechanizm oznacza, że może zacierać się zespół ślizgowy łożysk wirnika lub ich nadmierne zużycie. Przyczyną jest przerwa w jednym z równoległych obwodów elektrycznych wirnika lub stojana. To zdecydowanie robota dla kogoś z duszą mechanika lub pasjonaty automobilizmu. Problemem to coraz większa ciasnota w komorze silnika i samo umiejscowienie startera (np. w jednostkach V6 po środku motoru).

Bardzo często do awarii doprowadza także kierowca. Wystarczy w trakcie rozruchu silnika naciskać pedał gazu, a powinien wciskać pedał sprzęgła. To poważny problem. Normalnie w trakcie rozruchu rozrusznik kręci się z prędkością ok. 4 tys. obrotów na minutę. Wciskając pedał gazu zwiększamy ją do około 8 do nawet 10 tysięcy, co pod wpływem sił odśrodkowych może doprowadzić do mechanicznego uszkodzenia!
To ta techniczna strona dla dociekliwych;)

A co zrobić jeżeli nasze auto odmówiło palenia?

Nie ma innej możliwości i warto skorzystać z pomocy drogowej. Czy będzie drogo? Holowanie linką przechodzi do lamusa i jest relatywnie niebezpieczne. Pojazd nie ma prądu potrzebnego do działania wspomaganie hamulców i kierownicy! Wyobraźcie sobie jak holujący wasz przyjaciel musi zatrzymać się przed przejściem znajdującym się za zakrętem…. o pięknie. Teraz gdyby się nie udało, trzeba nawet z mandatem jechać lawetą do blacharza.
Wróćmy do kosztów. Laweta w mieście nie powinna przekroczyć 80 do 100 zł za transport do specjalistycznego warsztatu naprawy rozruszników. Jeśli sąsiad chce pomóc i macie linkę holowniczą to zostaje jeszcze jedna ale dość ważna kwestia. Chodzi o włączony zapłon, czyli kluczki w stacyjce na pozycji tak aby blokada kierownicy została dezaktywowana. Oczywiście lepiej holować w taki sposób wieczorem (mniejszy ruch). Linka musi być cały czas naciągnięta inaczej coś może się urwać po silnym szarpnięciu :). Wybór należy do Was!

Cennik usług

Oto wstępny cennik usług dotyczący ważnych elementów elektrycznych naszych aut.

Naprawa rozrusznika lub alternatora z auta osobowego 12V to 80 zł.
Naprawa rozrusznika i alternatora z auta ciężarowego bez demontażu z pojazdu to koszt 140 zł.
Demontaż/montaż rozrusznika/alternatora
z auta osobowego od 100 zł.
Sprawdzenie rozrusznika/alternatora
na stole probierczym to 30 zł.

Alternatory i rozruszniki nowe i regenerowane (na wymianę)

rozruszniki

Części, które muszą przejść weryfikację podczas regeneracji:
stojany alternatora
wirniki alternatora
regulatory napięcia
mostki diodowe
pierścienie ślizgowe
koła pasowe
szczotki
łożyska
uszczelnienia
pompy podciśnienia
diody prostownicze
pokrywy i dekle
rozruszniki nowe i regenerowane (na wymianę)
wirniki rozrusznika
bieżnie i przekładnie
łożyska igiełkowe
przekaźniki
głowice rozrusznika
części elektromagnesów
szczotki
widełki
uzwojenia stojana
tuleje magnesowe
bendiksy
automaty tulejki
szczotkotrzymacze zabezpieczenia i inne
Warto zadbać o akumulator potrzebny najbardziej do rozruchu auta. Alternator to też ważna część auta, jeśli nie naładuje podczas jazdy naszego akumulatora to powstaje problem. Wtedy prądu w nowoczesnym aucie starczy na przejechanie kilku kilometrów!