Adblue

19-05-2021 12:18
Adblue

AdBlue co to jest, co się psuje i gdzie naprawić?

Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że w ich samochodzie znajduje się zbiornik AdBlue. Stosuje się go coraz częściej szczególnie w nowszych modelach samochodów z silnikiem Diesla.

Wtrysk AdBlue zaczęto stosować w związku z normami Euro 6. Są to dość rygorystyczne normy wprowadzone w 2015r. dotyczące normy spalin. Chodzi oczywiście o ochronę środowiska. I tak przed wprowadzeniem Euro6 norma dla tlenków azotu wynosiła 0,18 g a po 0,08 g, różnica jest więc znaczna...

Czym zatem jest AdBlue?

Najprościej: jest to specjalny roztwór mocznika o odpowiednim stężeniu (32,5%). Zbiornik z AdBlue możemy znaleźć w bagażniku, pod maską ale również może znajdować się koło wlewu paliwa.

Zasada działania

Roztwór mocznika prowadzony jest do katalizatora SCR znajdującego się przy układzie wydechowym. Dlatego ważna jest temperatura spalin dochodzących do katalizatora. Wysoka temperatura sprawia, że z mocznika wyzwala się amoniak, który to reaguje z tlenkami azotu. Końcowym efektem tej reakcji jest para wodna oraz lotny azot. AdBlue uwalniany jest do katalizatora tylko w momencie gdy warunki temperaturowe są odpowiednie. Zima i niskie temperatury sprawiają że roztwór zamarza, tak dzieje się od -11 stopni Celsjusza. Rozwiązaniem tego problemu jest zamontowanie przez producentów grzałki. Grzałka skutecznie po kilku minutach jazdy rozmraża AdBlue.

Problem pojawia się gdy kryształki roztworu zatkają układ wtryskowy albo co gorsze mogą doprowadzić do awarii pompy. W samochodzie osobowym to wydatek kilkuset złotych, zaś w ciężarowym nawet kilka tysięcy .

Zbiornik AdBlue wystarczy na......

to zależy oczywiście od kilku czynników, do których zależą między innymi: wielkość zbiornika, warunków użytkowania samochodu oraz stylu jazdy. Zazwyczaj pełny zbiornik wystarcza na przynajmniej 10 tys km. W samochodach zainstalowany jest czujnik informujący kierowcę o konieczności uzupełnienia roztworu. Zazwyczaj pojawia się świecąca ikonka, a z czasem pojawia się sygnał dźwiękowy (gdy roztworu wystarczy na przejechanie około 600 km). Kierowca spokojnie może umówić się na uzupełnienie czynnika lub zrobić to sam.

Uzupełnienie

Co ciekawe uzupełnienie roztworu nie jest drogie ani kłopotliwe. Pamiętajmy o tym aby roztwór AdBlue spełniał normę ISO 22241-1. Taka informacja powinna znajdować się na opakowaniu produktu.

Należy bardzo uważać podczas uzupełniania czynnika gdyż AdBlue ma właściwości korodujące, więc jeśli przypadkowo rozlejemy płyn na karoserię należy szybko go wytrzeć.

Co się psuje w Adblue

Oto kilka problemów występujących podczas eksploatacji auta z tym systemem:

-Nieprawidłowa praca pompy, zbyt niskie ciśnienie mocznika

-Uszkodzona sonda NOX doprowadza do nieprawidłowego działania systemu

-Uszkodzenie wtryskiwacza dozującego mocznik

Usuwanie problemu polega na zmianie oprogramowania w sterowniku. Zmiany te są odwracalne. Klient decyduje po wycenie czy naprawia elementy systemu. Usunięcie problemu polega na dezaktywacji w pewnych warunkach pracy AdBlue.

W razie problemów z tym systemem zapraszamy do kontaktu  https://www.autoinformator.pl/firma/494-car-systems-pawel-deputat