akumulatory

Akumulatory, elektryki i hybrydy. Jak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji?

Każdy pojazd ma akumulator, który pełni różne funkcje. Samochody przyszłości muszą mieć akumulator, a nawet kilka.

Obecny trend światowy pokazuje, że producenci aut stawiają na rozwój motoryzacji opartej na prądzie (alternatywą może być np. atom lub powietrze). Prąd będzie ładowany z gniazda lub auto będzie musiało samo go wyprodukować, spalając paliwo konwencjonalne.

Coraz więcej koncernów (choć nie wszystkie) stawia na auta elektryczne. Problemem jest zasięg, który, według danych fabrycznych, nie przekracza 500 km na samym prądzie. W rzeczywistości jest to 200 do 300 km, a przy trudnych warunkach pogodowych, jeszcze mniej! Dlatego dzisiejsze auta elektryczne nadają się głównie do jazdy po mieście.

Kombinacje silników + waga akumulatorów = auto potrzebuje więcej mocy

Silnik hybrydowej Toyoty
Silnik hybrydowej Toyoty

Żeby zwiększyć autonomię kierowcy tak, by samochód mógł przemierzać większe odległości (jak w samochodach spalinowych) i jednocześnie robić to cicho i ekologicznie (jak w samochodach elektrycznych), stworzono hybrydy, czyli, w motoryzacyjnym skrócie, auta posiadające pod maską połączenie silnika spalinowego i jednostki elektrycznej. Należy pamiętać, że akumulatory są ciężkie, zaś kombinacja kilku napędów sumuje się większą ilością akumulatorów i w konsekwencji większą wagą całego auta. Duża waga to niestety zapotrzebowanie na więcej mocy do sprawnego poruszania się auta (zob. także niezwykłą ogromną ciężarówkę Tesli).

Trzy rodzaje dzisiejszych hybryd

Najprostsza z hybryd to tzw. miękka. Silnik spalinowy ładuje akumulatory, jednostka elektryczna jest mała i przez to lekka. Służy do wspierania jednostki głównej przy mocnym przyspieszaniu. Do jej zadań należy odpalanie auta, czyli przejmuje funkcje rozrusznika.

Bardziej zaawansowana hybryda to tzw. pełna – całkowita. Samochód ma możliwość poruszania się na skumulowanej energii elektrycznej przez kilka, kilkanaście kilometrów. Auto takie odzyskuje energię z hamowania. Pojazd ma sporą ilość akumulatorów – baterii.

Hybrydowe BMW
Hybrydowe BMW

Trzeci typ to hybryda z możliwością ładowania. Jest to rozwiązanie polegające na podłączeniu pojazdu do gniazda elektrycznego. Naładowane akumulatory pozwalają na przejechanie około 50 kilometrów na samym prądzie. Silnik benzynowy pracuje po rozładowaniu baterii.

Akumulatory w autach elektrycznych

Całkiem inaczej jest z autem w pełni elektrycznym. Ładowanie akumulatorów następuje z gniazda elektrycznego, lub ze stacji szybkiego ładowania. Zasięg cały czas jest minusem tego rozwiązania. Natomiast przyspieszenie często jest godne auta wyścigowego.

Perspektywy rynkowe

Porsche pracuje nad elektrycznym autem w opakowaniu 4 drzwiowego sedana-coupe. Dwa silniki o mocy 500-600 KM i przyspieszeniu do setki w 3,5 sekundy! Instalacja elektryczna ma mieć moc 800 volt i dzięki temu szybko będzie można naładować akumulatory. Powstaje pytanie, czy to jest samochód do miasta? A może właśnie tak, dzięki dużemu przyśpieszeniu będzie łatwo wyprzedzać : )

Auto elektryczne Tesli
Auto elektryczne Tesli

Przyszłość kosztuje, a w przypadku Jaguara I-Pace to cena wynosi od 355 tys. zł. Crossover ten ma napęd elektryczny o mocy 400 KM, prawie 700 Nm i 4,8 sekundy do setki. Wielkością wnętrza ma porównywalną z Audi A6 lub Mercedesem E. Z drugiej strony Jaguar F-Pace z motorem spalinowym rozpoczyna cennik od 240 tys. zł. Różnica jest duża, bo za 110 tys zł można kupić np. auto klasy średniej. Przepaść cenowa na razie mówi nam wszystko…

Zobacz także polityczny kontekst samochodów elektrycznych (Czy Europa chce naprawdę zrezygnować z samochodów spalinowych?), a także inne ścieżki rozwoju motoryzacji nie związane z napędem (Pierwszy latający samochód w sprzedaży od 2019 roku).

Zachęcamy do obserwowania naszej aktywności na Facebooku, Twitterze, Instagramie i Youtubie!

Podziel się postem

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on print
Share on email

KOMENTARZE

Uwaga! Obraźliwe komentarze będą publikowane z metadanymi!

Dodaj komentarz