Peugeot 401. Przełomowy model.

22-03-2020 11:51
Peugeot 401. Przełomowy model.

Jakie auto było pierwszym kabrioletem z twardym dachem? I to jeszcze sprzed II Wojny Światowej!

Peugeot wymyślił elektryczny składany metalowy dach w 1934 roku! System w tym francuskim aucie został nazwany "Eclipse" i  po raz pierwszy wprowadzony na platformie Peugeota 401. W sumie wykonano 79 Peugeotów 401 Eclipse. Pomysłodawcą i konstruktorem był Georges Paulin. Ponad dwadzieścia lat po tym Ford zrewolucjonizował koncepcję swojego Skylinera. Ford Crestline Skyliner to samochód, który został zbudowany przez amerykański koncern i wyposażony w hardtop zintegrowany również z taflą szkła akrylowego nad przednią częścią pasażerską. Część serii Forda Crestline z 1954 roku miała przyciemnioną na zielono część nad kierowcą i pasażerem. Było to wtedy bardzo nowatorskie rozwiązanie.

                     Peugeot 401                                                                          Ford

Rozkwit przypadł dopiero na koniec lat 90 tych  i początek zeszłej dekady. Samochody tego typu  zaczęły odradzać się na nowo.

W salonie jako nowe były drogie, ale dziś na rynku wtórnym można je kupić za rozsądne pieniądze. Po krótkim poszukiwaniu po komisach i ogłoszeniach można znaleźć sporo ofert aut typu kabriolet z hard topem. Przedstawicielem peugeota jest 206 CC, 307 CC. Inni producenci np z Niemiec mają Opla Tigrę, który był produkowany tylko w wersji ze składanym twardym dachem. aż do roadsterów najlepszy przykład to Mercedes SLK i większy, kultowy już SL. Jest jeszcze Lexus SC i R CF cabrio. To już drogie i kolekcjonerskie auta!

Oto kilka przykładów samochodów cieszących się największą popularnością aut coupe-cabrio na polskim rynku.

                                                                            

Porsche w wersji targa ma również ciekawą formę składania fragmentu dachu! Jest to wyjątkowa i ciekawa konstrukcja.

porsche 

Ich ceny są bardzo różne. Najtańsze, zwykłe auta kosztują już od ok. 9000 zł, podczas gdy za najdroższe „kilkulatki” Mercedesa czy Porsche trzeba zapłacić ponad 300 000 zł. Największy wybór oldtimerów z takim rozwiązaniem konstrukcyjnym znajdziecie w przedziale od około 40 000 zł do ok. 70 000 zł. Ich jakość jest różna, podobnie jak wyeksploatowanie a jednak można trafić na zadbany egzemplarz. Zakup trzeba dokonać w asyście mechanika. Silniki, zawieszenie, nadwozie są niedrogie w naprawach. Problemem jest szwankujący mechanizm dachu, który jest trudny w naprawach i serwisowaniu jego układu hydraulicznego.